74 @ CHICAGO DAILY TRIBUNE: Tuesday, June 10, 1947

G reat Britain Launches

War Time Assault on The Tribune; Exerts Economic Pressure, but Fails

WORKERS FIGHT
SCHEME T0 CURB
PAPER SUPPLIES

Criticism of Lend-Lease
Inspires Attacks

| Continued from preceding pagel

credited to the dictators. We would
be doing something which we are
fighting against . . .”

Newspaper publishers in the
United States naturally became
alarmed at the prospect of being sup-
plied with newsprint only so long as
their editorial opinion met the ap-
proval of the pro-British element in
Canada.

Roy Howard, president of the
Scripps-Howard Publishing com-
pany, owner of a chain of news-
papers, wrote a letter to Charles
Vining of the Canadian Newsprint
association in which he discussed
attacks on THE CHICAGO TRIBUNE he
had seen in the Montreal Star, and
dwelt very frankly upon the threat
to freedom of the press which the
Canadian campaign against THE
TRIBUNE forecast.

“ Col. McCormick and I are long-
time acquaintances, but we are in
no sense intimates,” Howard wrote.
“Not infrequently, in fact, gener-
ally, our editorial viewpoints are far
apart. But one thing I do have in
common with him, and I think the
Montreal Star may find 95 per cent
of the American press similarly
aligned. That is objection to any
force, whether it be advertisers,
bankers, or politicians; our govern-
ment or any other government put-
ting pressure on any American
newspaper, great or small, in an
\ttempt to influence its editorial

xpression.

Howard Tells His Policy

“1 know nothing whatever about

he print paper business or THE
SHICAGO TRIBUNE'S relation to the
»usiness. But, as I have been thru-
out my entire newspaper career, I
am now as always keenly interested
in promoting in every way the
great common interests and com-
mon objectives of the entire Eng-
.ish speaking world.

“'m bound to say that if I prop-
erly interpret the Star’s editorial,
it is advancing a line of thought
that, carried to its logical conclusion,
is likely to result in a lining up of
the American press behind THE
CHicAGo TRIBUNE and its unham-
pered right to express its own edi-
torial convictions. If such a line-up
were forced, it would, in my opinion,
be most disadvantageous to the
good will which both you and I are
interested in seeing maintained.

“Regardless of whether in agree-
ment or disagreement with Col. Mc-
Cormick’s views [and the odds are
in favor of my being in disagree-
ment] I, for one, would unhesi-
tatingly join with him in any fight
necessary to circumvent any at-
tempt from any source seeking by
any means to curtail or inhibit his
freedom of editorial expression, In
this attitude I reflect what I believe
would be the attitude of all im-
portant American publishers. I hope
means can be found to prevent the
raising of any such issue. . . .”

Magazine Backs Stand

This forthright letter was followed
by an editorial in Editor and Pub-
lisher, weekly trade magazine of the
American newspaper industry wide-
ly read in Canada, which came out
stanchly in support of Howard's
position. It pointed to the shadow
of fascism in the campaign against
THE TRIBUNE and predicted that any
retaliation pro-British interests
might take in Canada toward THE
TRIBUNE would result in harm to
Britain’s cause,

A VIOLENT BACKFIRE

Tribune Mills Never Forced
Into Prorating Plan

Aroused newspaper opinion
against England in America was the
last thing the British wanted in
these critical days just prior to the
passage of the so-called lend-lease
act. The British inspired campaign
to “get” THE CHICAGO TRIBUNE
thru its newsprint properties in
Canada thus backfired so violently
that THE TRIBUNE'S mills never were
forced into the prorating agree-
ment.

The official hand of Britain, how-
ever, still was strong on the reins
of Canadian government, and the
next attack on THE CHICAGO TRIB-
UNE was based on dominion war
powers, dictatorial in their author-
ity and copied from the British de-
fense of the realm act.

Use of Electric Power

THE TRIBUNE'S newsprint mill at
Thorold, on the Niagara peninsula,
consumes about 25,500 horse power
of electric energy, all except a few
hundred horse power of which is
purchased from the provincial gov-
ernment owned Ontario hydro-elec-
tric power commission which gen-
erates power at Niagara falls.

The Canadian power controler, a
war time burocrat, announced in the
fall of 1942 that all of this power
would be withdrawn to be diverted
to war industries on the highly in-
dustrialized peninsula. It is signifi-
cant that THE TRIBUNE'S property is
the only newsprint mill in the area.

Eventually, the power curtailment
order was amended to cut off all ex-
cept 10,500 horse power from THE
TRIBUNE'S mill, thus reducing its
output of paper by three-fifths.

Canadians Qutraged

Canadians who thru fat years and
thin had derived steady, high in-
comes from THE TRIBUNE'S opera-
tions in the Thorold area, both thru
employment with THE TRIBUNE and
in community stores and businesses,
were outraged by this edict.

A mass meeting attended by more
than 1,000 persons from the area
was held at Thorold, and went on
record opposing any power restric-
tions on THE TRIBUNE'S paper com-
pany until all types of “Iluxury”
lighting and power use had been
abolished in Niagara.

Harvey Raymond, representative
of the papermakers’ union, presided

over the meeting and among the
speakers were Mayor Charles Daley
of St. Catharines, Mayor W. A. Hutt
of Thorold, Mayor F. O. Leeson of
Merritton, Mayor George Inglis of
Niagara Falls, Ont., and Reeve A. R.
Booth of Thorold township.
Propagandists Are Elated

British propagandists shouted In
triumph when the order came thru
curtailing power at THE TRIBUNE'S
paper mills. The Quebec Chronicle
Telegraph trumpeted: “ It has been
a sad trial upon the patience of
patriots, waiting for retribution to
overtake THE CHICAGO TRIBUNE and
its publisher. . . . Now, at long
last, there is a serious question of
power being turned off at the On-
tario Paper company plant in Thor-
old, Ont., and true patriots will
cheer such a development to the
echo.”

UNDERGROUND EFFORT

Canadian Paper Points Out the
Nature of Campaign

As tho such utterances did not
prove that politics rather than a
power shortage lay behind the
power curtailment order, it re-
mained for the responsible news-
paper editors of Canada to smoke
out the true facts.

The St. Catharines Standard de-
clared that “were it not for the
suspicion that something ulterior
. . . has existed, it would only be a
patriotic duty to accept the order as
made. That there has long been a
campaign underground against the
Ontario Paper company to reduce its
production and hand it out to com-
mercial paper mills to increase their
output is a matter of common knowl-
edge . . .”

It was the Globe and Mail of
Toronto, frequently a sharp critic
of THE TRIBUNE, which eventually
exposed the power curtailment or-
der for what it was.

Ban Injured All U. 8. Papers

“It was necessary for this news-
paper,” the Globe and Mail said, “to
remind Ottawa that there was
power available in Ontario to re-
store the operations of the Ontario
Paper company at Thorold, and to
prod the power controler into re-
moving restrictions on its use. Pen-
alties on other nations cannot be
expected to compensate for the han-
dicap of official stupidity.”

Commenting on this assertion,
THE TRIBUNE said: “ This is a direct
admission that the power curtail-
ment at THE TRIBUNE'S mill was
prolonged by reasons other than
those of war necessity.”” The edi-
torial pointed out that the restric-
tion aimed at the Ontario Paper
company resulted in a loss to all
the newspapers of the United States,
under rationing, of almost 7 per
cent of the yearly pre-war consump-
tion of newsprint — a loss which
commercial mills were unable to
make up.

HOW THEY WORKED

British Propagandists Twist
an Innocent Remark

The British did not stop at eco-
nomic measures in their campaign
to “get” THE CHICAGO TRIBUNE. A
British author, Hilary St. George
Saunders, made an airplane tour of
the United States in 1943 as a reg-
istered employe of the British min.
istry of information.

William D. Clark, an official of
the British information service in
Chicago, called upon the chief edi-
torial writer of THE TRIBUNE and
asked him to help arrange a dinner
for Saunders, who wanted to meet
some Tribune writers. The dinner
was held at a private club to which
one of the Tribune men belonged.

German Food Mentioned

During the course of the meal,
Saunders asked what Chicago res-
taurants served the best food. In
the book he wrote when he re-
turned to England, Saunders dis-
cussed the incident thus:

“Only once did a hint of what
was passing in their [The Tribune
men’s] minds escape them and that
was when mention was made of a
restaurant where German food was
obtainable. ‘ You would like it,’ said
one of them, ‘if you can endure
anything connected with Germany.'
The words meant little, the tone in
which they were spoken much. It
was as tho he had said, ‘ You foolish
Europeans, why do you believe in
fighting so civilized, so remarkable
a country as Germany?”

The implication was that The
Tribune men had a pro-German bias.
It was a false and utterly unjusti-
fied slander dreamed up in the
writer’s imagination, as well as a
breach of hospitality which must
have made any honest Englishman
ashamed that Saunders shared his
nationality.

Light Shed on Writings

The British ambassador in Wash-
ington disclaimed any responsibility
for Saunders or his writings, but
THE TRIBUNE called the incident by
its true name:

“That Mr. Saunders left the Brit-
ish ministry of information before
writing the book does not absolve
the ministry for creating the situa-
tion which enabled him to write his
lies. In fact, it rather indicates a
contributing conspiracy with the
alibi planned in advance. . . .”

THE TRIBUNE then showed how
the New Deal administration was
aiding and abetting this British
slander campaign by granting
Saunders air priorities and other as-
sistances for his war time tour.

British inspired attacks on THE
TRIBUNE still persist, especially in
the Tory sections of the Canadian
press, but the people oi Canada,
since the discovery of a gigantic
soviet spy ring in their country, are
beginning to recognize at last how
great and good a friend they have
in THE CHICAGO TRIBUNE.

Illustrative of this swing in senti-
ment is a recent issue of “ Trend,” a
Canadian business letter. “During
the early days of the war,” it said,
“Ralph Ingersoll was a Canadian
idol. His pinkish PM was urging
the United States to get into the
war. At the same time the pet hate
in Canada was Col. Robert R. Mec-
Cormick of THE CHICAGO TRIBUNE.

“Now the situation is reversed.
. « » People in both countries are be-
ginning to understand that THE
TRIBUNE'S constant battle against
Roosevelt’'s New Deal was more val-
uable than Ingersoll’s early crusad-
ing for the allies.”

Early Foe of Communism

THE TRIBUNE'S enduring fight

against communism began while

Karl Marx still was alive, when his
communistic theories first became
known in the United States. Con-
sistently, THE TRIBUNE has pointed
out thru the last 65 years that com-
munism means slavery, poverty, and
death, contrasted against freedom,
prosperity, and the world's highest
standard of living as offered the
common man in America by his re-
publican form of government.

In 1881, two years before Marx’s
death, THE TRIBUNE interviewed
Justus Schwab, a New York Com-
munist. Commenting on the story,
THE TRIBUNE said:

“The utterance of such incendi-
ary ideas shows the large latitude
of liberty of speech and opinion of
our people, . . . But Schwab should
not mistake the patience of the
American people. . . .”

Fights Entrenched Wealth

THE TRIBUNE, however, was no
champion of entrenched wealth. It
condemned alike “ the lawless pluto-
crat and the lawless proletariat.”
Commenting in 1882 on a story re-
porting that Jay Gould was worth

(100 million dollars, THE TRIBUNE

said: “There is something radical-
ly wrong in a system which enables
one man to plunder tens of thou-
sands of people to the extent of
100 millions of dollars within a
dozen or 15 years. It is only the con-
templation of such monstrous pil-
lage which makes communism com-
prehensible. . . .”

Communists have sniped intermit-
tently at THE TRIBUNE for the last
65 years, but it was not until they
allied themselves with the Roose-
velt administration that communism
was strong enough to launch an at-
tack on this newspaper.

It would be a mistake to dignify
the Communists’ effort by calling it
a battle.

On one occasion, a group of Com-
munists burned copies of THE
TRIBUNE publicly in front of Orches-
tra hall. They paid 3 cents for
each one. On another occasion they
made a sad mistake in names and
attempted to picket the publisher of
THE TRIBUNE for something that
happened at the works of the Mec-
Cormick Harvester interests, They
slunk away in confusion when they
learned the truth.

Landed Squire of Hyde Park

It was an oddly-assorted cabal
which set out to “get” THE TRIBUNE
when Mr. Roosevelt ascended to the
highest office in the land. At the
head was the landed squire of Hyde
Park. Along with the Communists
were the international eastern social
set which looks to Britain as its
master, and a fringe of crackpot
socialists, some Hollywoodites, and
a few neophyte politicians.

Earl Browder, the ex-convict boss
of the Communist party in America,
sparked the soviet campaign against
THE TRIBUNE. On one occasion he
came to Chicago to make a direct
attack on THE TRIBUNE at a political
meeting aimed at defeating Sen.
Brooks [R., Ill.] for reélection, The
senator won by a thumping 200,000
vote plurality.

PURGE A BIG FLOP

Congressmen Survive Smear by
Front Organizations

The most vicious part of the Com-
munists’ attack was carried out by
front organizations. One of these
was the so-called Union for Demo-
cratic Action, created to purge cer-
tain pro-American members of con-
gress. The purge failed completely,
altho the Union for Democratic
Action poured out a volume of
vituperation and slander that set a
world’s record for filth,

Included in this bilge was a pam-
phlet attacking THE TRIBUNE pub-
lished by the Chicago branch. Re-
search director of the organization
was Lewis Corey, whose real name
is Louis Fraina and who is an old
time Communist. Another leader was
J. B. S. Hardman, whose real name
is Jacob Salutsky, and who is a vet-
eran communist hatchet man.

It was discovered that 11 of the
50 leaders of the UDA masquerad-
ing as a “ democratic” organization,
had proven affiliations with the Com-
munist party. Its financial sponsor
and director was Rex Stout, obese
mystery story writer who sports a
nanny-goat beard, and whose hobby
is organizing scurrilous letter-writ-
ing campaigns against THE TRIBUNE.

One of Stout’s recent endeavors
was an attempt to whip up a boycott
against THE TRIBUNE'S Magazine of
Books, a literary supplement, which
backfired when every decent author
Stout circularized denounced him.

Birkhead Heads Red Group

The UDA directorate interlocked
with those of many other com-
munist front organizations, in-
cluding the League Against War and
Fascism, which later changed its
name to the League for Peace and
Democracy, and the so-called Friends
of Democracy, headed by Leon Birk-
head, an unfrocked preacher pal of
the Communists and an advocate of
free love,

In this same crew were George
and Dorothy Schiff Backer., Backer
was a leader in the communist front
American Labor party in New York.
Mrs. Backer, who inherited a pile of
money from her father, Mortimer
Schiff, an international banker, pur-
chased the New York Post from J.
David Stern of Philadelphia and
Camden, N. J. Later she divorced
Backer and married Theodore Olin
Thackrey, editor and business man-
ager of the Post.

Counsel for this once-respectable
newspaper,which under Mrs. Backer-
Thackrey’s pinko management sunk
to the lowest circulation figure of
any New York daily, was Morris
Ernst. It was charged in the United
States senate that this pair was in-
volved in an infamous attempt to
assassinate the character of Sen.
Walsh [D., Mass.].

Attacks Sen. Walsh

Mrs. Backer-Thackrey's New York
Post published an alleged expose of
a Brooklyn “house of degradation”
which the paper said was the center
of nazi espionage and loathsome
practices. It named Sen. Walsh as a
frequenter,

Walter Winchell, lieutenant com-
mander of the New Deal's latrine
detail, whom Westbrook Pegler
calls a “gent’s room journalist,”
publicized the New York Post’s
smear in advance, declaring on the
radio that it would involve one of
four noninterventionist senators
whose names began with the 23d
letter of the alphabet.

Sen, Barkley [D., Ky.], majority
leader, exposed this falsehood on

Word of Welcome for The Tribune

\'HERAL,D OF THE PRAIRIES..

\-

A‘/m:n::d—ly

penses.

provides his own outlit, aud bears his own ex-

/

“The Daily Tribane.”

Thie now Daily has come regularly to our office
for the last week. Itappoars well and-talks well. ;
*Neutralin nothing independent in every thing"—is ‘g,
the expressed purpose of ite editors. That is right.
“Principles, wot men,” nor parties, ie a high aim,
and we trust our neighbors will be able to maintain '
their position kindly and firmly. A paper that
stands upon the right and does service for the moral
und social interests of men, is creditable to its con-
ductors and to the community that sustainsit. In
these respects we expect much from, and hope much
foe the Tribune.

“lno(&-‘iu‘t:lptdcﬁnhg
Crzan vux war!

Men of action! aid and choer thera,
As yo may.”

Il.hrn' the curtain—

A Wreng Index.
Josus set wp an index f0 warn travellers through

L} did not

Editorial which appeared in a Chicago weekly, Herald of the
Prairies, on June 16, 1847, six days after The Tribune’s founding.

the senate floor, declaring it was a
frame-up and one of the most des-
picable attempts at character assas-
sination on record. Sen. Walsh, he
said, had been exonerated complete-
ly by a department of justice in-
vestigation,

Sen, Clark [D., Mo.] demanded a
senate investigation, naming as ma-
terial witness “the old hussy who
runs the New York Post,” and
Judge Samuel Leibowitz of New
York King's County court.

The story the senate heard from
Sen. Clark differed completely in
fact from the way the New York
Post told it. One Gustav Hermann
Beekman was convicted of operat-
ing a “house of degradation” in
Brooklyn before Judge Leibowitz.

Beekman signed an affidavit, later
repudiated, naming Sen. Walsh as
one of the frequenters of his
“house.” Sen. Clark charged Judge
Leibowitz induced Beekman to name
Sen. Walsh in this paper and there-
fore was guilty of subornation of
perjury.

Sought Roosevelt’'s Aid

He also charged that Morris
Ernst, counsel for the Post, sat on
the bench with the judge while this
was going on. He said Ernst went
to the late President Roosevelt,
with whom he was intimate, and
asked him to take a personal part
in backing up the smear. Apparently
this was too much even for Mr.
Roosevelt, for he did not comply.

Sen. Clark put a final brand of
falsehood on the Post smear by pro-
ducing testimony of federal bureau
of investigation agents who said
Beekman'’s attorney admitted writ-
ing the affidavit besmirching Walsh
and that Beekman signed it without
reading it after Judge Leibowitz
promised him leniency.

It was characters of this ilk who
led the smear campaign against THE
CHICAGO TRIBUNE. Supporting them
were Marshall Field's New York
paper PM, known as the uptown edi-
tion of the Daily Worker, official
communist organ; the communist
weekly, New Masses, which Rex
Stout helped to found, and a brace
of “ poor-boy"” pseudo-liberal week-
lies, The Nation and The New Re-
public, whose writers and editors
have many affiliations with red-
front groups.

Wood Pussy Press

Also joining in the cry were
large segments of the wood pussy”
press, including J. David Stern's
now defunct Philadelphia Record,
the Louisville Courier-Journal, a
pharisaical, world - saving sheet
fianced by the fortune of a dead
railway and oil magnate who had no
idea his millions ever would be
used for such purposes, and other
dailies of small circulation and less
influence, such as those owned in
the middle west by Emanuel P. Adler.

The Courier-Journal’s financing is
an example of the sad accident that
can sometimes happen to fortunes.
One fellow earns the fortune, and
another fellow—sometimes a com-
plete stranger—spends it. The
Courier-Journal was owned. by the
late Robert Worth Bingham and
still is operated by his heirs.

Bingham married the widow of
Henry M. Flagler, who made his
money in Standard Oil and thru his
genius in developing the Florida
east coast, its hotels and its rail-
ways. When his wife died, Bing-
ham inherited five million Flagler
dollars which helped to finance his
career as ambassador to the Court
of St. James's as well as his news-
paper venture.

First Man for Smear Brigade

Archibald MacLeish, a so-called
poet who bungled and frittered his
way thru a succession of govern-
ment jobs created for him at public
expense by Mr. Roosevelt, was
Washington front-man for the
smear brigade, its Communists, and
its “wood pussy” press. The Chi-
cago director was Morris Childs,
who was secretary of the Commu-
nist party in Illinois, and whose
real name is Chilovsky. He was
born in Kiev, Russia, and he is now
editor of the Daily Worker.

Another disreputable recruit was
an Armenian apologist for commu-
nism and contributor to Russian
magazines who has a handful of
aliases. When it has been popular
to denounce communism, he has
done so, altho he has also written
columns of praise for the adminis-
trative methods of Josef Stalin.

This man wrote two smear books
under the assumed name of John
Leroy Carlson, an alias evidently
designed to make him sound like an
American, altho his true name is
Avedis A. Derounian. Derounian is
the name under which he has been
convicted of libel in federal court.
He assumes the name of Carlson,
however, when he lectures, for
money, on college platforms and in
the halls of gullible fraternal and
social organizations.

Derounian-Carlson was notable
for his lack of success, altho every
member of the pro-European smear
claque beat the publicity drums for
his books. Stout and Birkhead
praised them to the skies. Walter
Winchell hailed them on his Sun-
day night radio broadcasts, paid for

by a cosmetics manufacturer who

had embarrassing connections with
South American Nazis during the
war.

The Derounian-Carlson books be-
came a “must” among the pro-
communist, New Deal office holders
in Washington, and the top direc-
tors of the smear cabal there began
to give what they called “the Carl-
son methodology” serious thought
and consideration.

The “Carlson methodology” con-
sisted of using books to smear
patriotic Americans, to discredit
any person or any effort working
for America’s self-interests, and to
hold up pro-Europeans and their
ideas as examples of proper conduct
for Americans. How closely 'his
parallels British foreign office aims
and methods as illustrated in the
Hilary St. George Saunders incident
is too obvious to examine further.

It was obvious that the free,
American press would have to be
muzzled if people like Derounian
were to succeed and the doctrine of
“ America for Europeans” triumph.
This thought had occurred before to
the masters of the smear, and it had
inspired several virulent attacks
upon THE TRIBUNE and other units
of the pro-American press, none of
them effective,

This time, the “ planners” decided
to use Carlson’s own methods—
write books, but books which in-
stead of scattering their shot all
over the landscape aimed directly
at breaking down and discrediting
America’s free press.

ATTACK CONSTITUTION

Smear Cabal Aims Its Fire at
Freedom Guarantee

American newspapers remain free
to utter opinion and to report news
only because they are protected by
the first amendment to the Consti-
tution forbidding congress to pass
any law abridging freedom of the
press and because a later amend-
ment—the 1l4th—extended that pro-
tection to freedom from any such
law drafted by a state.

The directors of the smear cabal
therefore aimed their book cam-
paign against American newspapers
and divided it into two parts. The
major effort was directed against
the constitutional guarantees of free-
dom granted to newspapers in this
country, and took the shape of
allegedly learned treatises aimed at
limiting press freedom.

This phase of the effort, within
the last two years, has produced a
rash of new books. Mostly, they
base their attacks on the statement
that “ something is wrong ” with the
free press in America, meaning the
newspapers.

Outright Plagiarism

The same general argument is
common to all of them. They say
that the free press in America has
“rights” but it also has “responsi-
bilities ” which it is not discharging,
and the responsibilities have a legal
authority as valid as the rights.

This is outright plagiarism of the
statutes of the First Communist In-
ternational which declare that man-
kind has “equal rights and equal
obligations,” but the authors of these
new treatises on press freedom are
careful to abjure all taint of com-
munism,

The logic behind their arguments
is that if the newspapers of America
have constitutional “rights” equal
under law to their “ responsibility ”
to society, then the government,
which is the legal officer of society,
can take away those “rights” if
the “responsibility” is neglected.
The government, naturally, would be
judge of the degree of neglect.

Awake to Realization

A neater way to jettison the first
amendment, to destroy all freedom
of utterances and of publication in
America, and to substitute the
kind of “free press” which soviet
Russia enjoys today, could hardly
be imagined.

The American newspaper reading
public will awaken some day to real-
ize, as many newspaper publishers
already have, that a good part of
this “equal rights and equal obli-
gations” theory already has been
written into American law affecting
the free press, some of it thru the de-
cisions of Justice Felix Frankfurter
of the United States Supreme court
and Judge Learned Hand of the fed-
eral District court of New York.

Recent books expounding these
theories and inspired by the *“com-
mon direction” of the masters of
the smear include those written by
Morris Ernst, left-wing attorney,
confidant of President Roosevelt,
and counsel for the New York Post,
whose activities in behalf of that
organ have been previously de-
scribed, and the so-called “ commis-
sion on freedom of the press” ap-
pointed by Robert M. Hutchins of
the University of Chicago and paid
for by Henry R. Luce of Time, Inc.

The “commission on freedom of
the press” is a strictly private body
in the sense that nobody but Hutch-
ins and Luce commissioned it, and
is composed of 10 university profes-

sors and two New Deal advisers to
the late President Roosevelt who
among them share 67 listings for

affiliation with communist-front or-

ganizations.

A COMMON DIRECTION

Smearers Try to Influence
College Students

The smear cabal furnished the
common direction which inspired
these and many other books of the
same pseudo-scholarly nature, aimed
as influencing college students, bud-
ding journalists, and library readers
against any constitutional protection
for the American free press. At the
same time, it did not neglect the
popular field of book publishing.

In recent months several alleged-
ly biografical works have reached
print aimed only at discrediting the
pro-American newspapers of the
United States. Two of them have
been directed at THE CHICAGO
TRIBUNE. The writers—Wayne An-
drews and John Tebbel—are men
hitherto unknown, if those are their
true names.
Adding light comedy to attacks
on America’s free press, and partic-
ularly on THE TRIBUNE, are those
well known Red-front troupers, Rex
Stout and Leon M. Birkhead, who
never can afford to pass up a laugh,
especially if it will net them $70,000
in a single evening.

Throw a Big Dinner
A year ago last May, the Friends
of Democracy, pro-communist or-
ganization operated jointly by Stout
and Birkhead, felt itself in need of
propaganda funds and threw a
dinner at the Waldorf-Astoria hotel
in New York at $7.50 a plate. A
veteran newspaper man who attend-
ed it and ate the food remarked
that the “Friends” were robbed if
they paid the hotel more than $2
for what he had. The $5.50 presum-
ably was tax free income for Stout
and Birkhead.
The gullible who paid the full
fee were treated to entertainment
directed by Stout who solicited
nominations for the most “ ignoble ”
citizen of 1946. It cost each par-
ticipant $1 for every vote in this
weird sweepstakes, in addition to
his $7.50 dinner check,

Communist stooges scattered in
the audience got up and made
“nominations” in foul and profane

tacks on false allegations of anti-

semitism or anti-Negro activities by

the public figures they named.
Tribune Is Denounced

Robert S. Allen, then an army
colonel and a former partner of the
columnist Drew Pearson, took the
rostrum and demeaned himself by
public profanity before those who
respected him for the loss he suf-
fered in service of his country. He
came back from the war with one
arm,

The studied profanity and com-
munist public meeting techniques of
the rabble rousers, which also in-
cluded the radio orator, Robert St.
John, raised $70,000 in pledges for
the Friends of Democracy, Stout said
afterward. Thruout the meeting
stooges in the audience were used
to smear and denounce THE TRIBUNE,
the New York Daily News, and the
men connected with them. The atfair
merited no attention outside the
halls of the Waldorf-Astoria, and is
reported only as a sample of the
sewer-level splashings in which the
smear brigade indulges.

THE BRITISH HAND

Forecign Office Influence Seen
in Luncheon Incident

The British foreign office hand in
this psychopathic European activity
within America’s continental limits
came to light again recently when
THE TRIBUNE was informed of a
luncheon held this year on the east-
ern seaboard by a British propa-
ganda organization known as the
Foreign Policy association which
masquerades under American aus-
pices.

Archibald Clark Kerr, British am-
bassador, known as Lord Inver-
chapel, was the guest of honor and
probably was more honestly embar-
rassed during the proceedings than
the guests. He was introduced and
gave a well received address.

Unfortunately, Mr. Kerr was fol-
lowed to the rostrum by a Univer-
sity of Pennsylvania professor. The
professor, Conyers Read by name,
declared that “a large newspaper
in the middle west will probably
have an editorial on the British am-
bassador’s speech,” and prophesied
that it would say “Inverchapel was
appointed an ambassador, but by
birth he was a Kerr [curl.”

Deference to Ambassador

This studied insult on the part of
an alleged American, putting words
never uttered into the mouth of THE
CHicAGo TRIBUNE, is quoted here
mostly in deference to the feelings
of the British ambassador. Undoubt-
edly, as he sat on that platform he
must have recalled his visit to Chi-
cago where he was publicly intro-
duced by the editor and publisher
of THE CHICAGO TRIBUNE by the cor-
rect title he now holds.

The coalition of British sympa-
thizers, Communists, and Mr.
Roosevelt’s New Deal failed to
destroy THE TRIBUNE, but THE
TrRIBUNE destroyed the New Deal.
The wake was held last Nov. 6, the
day after the people of the United
States returned a Republican major-
ity to both the house and senate
for the first time in 13 years.

At a Republican victory dinner in
Washington, D. C, a month after
the election, Werner W. Schroeder,
Republican national committeeman
for Illinois and vice chairman of the
Republican national committee, told
how five new Republican congress-
men, including one at large, were
elected from Illinois, and how the
state now has a delegation of 20
Republicans and six Democrats in
the house.

Vigor and Brilliance

“No report of the fine victory in
Illinois is complete without a de-
served tribute to THE CHICAGO
TRIBUNE and its outstanding pub-
lisher, Col. Robert R. McCormick.
Thru trenchant editorials and grafic
cartoons Col. McCormick each day
flayed the New Deal. He exposed
the chaos and confusion produced

language, basing most of their at-|”

by a decadent burocacy,” Schroeder
said.

“The vigor and brilliance of his
attack transformed the campaign
into a crusade, and stamped him as
the great exponent of the ideology
of true Americanism. This help was
the decisive factor. It not only
clinched victory in Illinois and Cook
county, but, I believe, was also a
profound influence thruout the mid-
dle west.”

People who have lived to see THE
TRIBUNE celebrate its 100th birthday
and who believe in the triumph of
American principles will rejoice in
this victory, too.

They will share THE TRIBUNE'S dis-
couragement in events of the world
abroad which it so truly and ac-
curately predicted thruout the war.
This was supposed to be a *for-
eign” world, something *isolation-
ists” [which THE TRIBUNE never has
been, despite assertions of its
critics] could not penetrate.

Burden on America

THE TRIBUNE, however, editorially
and in its news columns, supplied
by Tribune trained observers abroad,
predicted accurately and beyond
possibility of contradiction that the
spoliation and armed occupation of
Germany would wreck the economy
of Europe and place the burden of
support upon the United States—
this, two years before the end of
the war.

Five years ago it predicted that
communist aggression and suppres-
sion of liberties in eastern Europe
would replace Hitler’s totalitarian-
ism with a totalitarianism no less
terrible because Stalin was heading
it. It warned that Roosevelt Com-
munists in the federal employ actu-
ally are the agents of world revolu-
tion and the enemies of the Re-
public.

The vendetta of the Roosevelt ad-
ministration against THE TRIBUNE
began when Mr. Roosevelt made his
first attack on freedom of the press
in the early days of the New Deal.
The late President and his brain
trusters, mouthing communist slo-
gans of “equal rights and equal re-
sponsibilities,” were placing the na-
tion in an economic straitjacket
under a new socialistic-communistic
scheme known as NRA [national
recovery administrationl].

PERIL TO FREE PRESS
Tribune Publisher Attacks Code

on Constitutional Ground

The NRA code that the New Deal-
ers drafted for the newspaper in-
dustry was the most serious and all-
embracing threat to a free press in
America since the repeal of the
alien and sedition laws.

The editor and publisher of THE
TRIBUNE was on his way east for a
vacation in Europe when he stopped
in New York to discuss this news-
paper code,

The editor and publisher of THE
TRIBUNE did most of the talking. He
said the NRA was unconstitutional
and that the publishers must not
waive their immunity under the
1st amendment of the Constitu-
tion which guarantees a free press.

Leads Fight on NRA

He then went abroad and saw the
beginning of Hitler Germany. He
recognized that it was only a step
or two in advance of the New Deal.
Then, as chairman of the freedom of
the press committee of the Ameri-
can Newspaper Publishers’ associa-
tion, he led the fight against the
NRA newspaper code.

He insisted that a definite guaran-
tee of press freedom must be writ-
ten into this code. Speaking for the
publishers, he demanded that altho
the President might later change
the newspaper code, he must not be
given the power to alter it in any
way that would abridge freedom of
the press.

At first President Roosevelt scoffed
at this idea. He has been quoted as
having said at one of his NRA press
conferences: “Tell Bertie McCor-
mick that he’s seeing things under
the bed.” The editor of THE TRIBUNE
was known to the late President
from school days, for he had been
a form ahead of Mr. Roosevelt at
Groton in the '90s.

Roosevelt Bows to Demands

The things the newspaper pub-
lishers foresaw were not *“under
the bed,” but in the President’s
mind and intent, as events later
proved. Mr. Roosevelt eventually
had to acquiesce to their demands,
but when he signed the newspaper
code in the form the publishers had
written it he did so with bitter and
scathing words.

He wrote a letter to the late Gen.
Hugh S. Johnson, then NRA admin-
istrator, declaring that the free
press guarantee in the code was
“pure surplusage,” and intimating
that newspapers were published in
fire traps and exploited child labor.

Mr. Roosevelt had said he never
would interfere with freedom of the
press, but the experience of other
industries, leaders of which signed
codes without guarantees of their
rights therein, soon proved how ac-
curately THE TRIBUNE had measured
Mr. Roosevelt’s intentions.

Birthrights Abrogated

In contradiction to what the late
President had declared, again and
again, the government took the po-
sition that those who accepted NRA
codes waived thereby all objections
to the codes on constitutional
grounds—in other words, abrogating
their birthright.

Time after time, New Deal federal
attorneys argued that those who
signed NRA codes and operated un-
der them were prevented by those
very actions from bringing up the
question of the codes’ constitution-
ality.

Indignation grew so strong over
this breach of faith that Mr. Roose-
velt eventually was compelled to
amend all NRA codes, inserting in
them provisions similar to the free
press guarantee to which he had
objected so violently in the news-
paper code.

A GALLING SETBACK

Roosevelt Focuses His Hatred
on The Tribune

This galling situation and setback
to socialism caused the late Presi-
dent to focus his personal hatred
upon THE TRIBUNE and its publisher,
who had led the free press fight.

Sen. Wheeler [R., Mont.] during
part of this time was in intimate
contact with the late President. Mr.

Roosevelt told Sen, Wheeler on one

occasion that he was going to give
the editor of THE TRIBUNE “the
works—personally,” Such an exam-
ple of intemperate, vindictive
hatred and the warping of broad
vision thru personal animus seldom
has been found in any other chief
executive in American history,
Mr. Roosevelt’s plan of campaign
developed at a White House supper
at which Arthur Sears Henning,
chief of THE TRIBUNE'S Washington
bureau, and John Boettiger, then
a member of THE TRIBUNE'S Wash-
ington staff, were guests. Mr. Roose-
velt told those close to him at the
dinner table just what he was going
to do to THE CHICAGO TRIBUNE.
He said he was going to go on the
air to get after the newspapers
which were against him, and he
singled out THE TRIBUNE and one
other newspaper by name, He said
he was not going to tell people to
cancel their subscriptions, but would
warn them to read those newspa-
pers with consciousness that they
were opposing him for partisan pur-
poses only. He never actually car-
ried out his threat.

A Sounding Board.

Mr. Roosevelt used his Presiden.

tial press conferences as a sounding
board for personal propaganda. He
was a hard hater and a vindictive
person. He manifested that attitude
by telling a reporter to.“go stand
in a corner and put on a dunce cap”
when he was asked a. question which
nettled him,
He had favorite correspondents of
his own political stamp who con-
spired with him to shut off the
questioning at press conferences
when some exciting issue, person.
ally embarrassing to him, was in
the news. The favorite correspond-
ents would do this by saying “ Thank
you, Mr. President,” ending the
press conference before questioning
on the irritating subject: could
begin.

Mr. Roosevelt, himself, gave cause

for the animosity which a large sec-
tion of the American press felt
toward him. The public antics of
the Roosevelt clan and preferential
treatments and favors they received,
similar to those accorded European
royalty, fanned that animosity in
the minds of freedom-loving Ameri-
cans.
The late President practiced nepo-
tism on a scale never before
dreamed of in the highest office in
the United States. 4

Roosevelt Cuts In Family

Altogether, eight members of the
Roosevelt family, including the
President, got well-paying govern-
ment jobs after his election. A
sixth cousin, Henry Latrobe Roose-
velt, the President appointed assist-
ant secretary of the navy at $9,800
a year. Cousin Preston Delano got
a comfortable $15,000 as controler .of
currency, and David Grey, an uncle
by marriage to Mrs. Roosevelt, be-
came minister to Eire [Ireland] at
minister’s pay and perquisites.

Irene De Bryun Robbins, widow
of Cousin Warren Delano Robbins,
who died in 1935, was named assist-
ant chief of the office of foreign
service buildings. Her job was to
design decorations for American em-
bassies and ministries. At the time,
she was known in Washington
chiefly for the way she decorated
her hair, dying it lavender or helio-
trope to suit her moods.

James H. Houghteling was coms
missioner of immigration and nat-
uralization at $9,000 a year, while
his father-in-law, Frederick A. Del-
ano, uncle of the President, at one
time held eight honorary posts on
government commissions, which paid
traveling expenses.

SECRETARY TO FATHER

James Roosevelt Commissioned
to Go on a Junket

The President’s eldest son, James,
for a time drew a $10,000 a year sal-
ary as his father’s secretary, and
before that got full pay for “ active
service” in the marine corps—as a
lieutenant colonel, no less—while
accompanying his: father on a 1936
junket to South America. -The Pres-
ident wrote out a commission for
him in that rank especially for the
trip.

Mrs. Eleanor Roosevelt took in
about $900,000, most of which, she
says, was given to her favorite char-
ities and projects in which she was
interested. She wrote magazine ar-
ticles at $1 a word, got $20,000 a
year from a syndicated newspaper
column, $*)00 and up for each radio
broadcast, and charged credulous
civic groups $1,500 each for lecture
appearances. Nobody paid to see,
hear, or read her before her hus-
band becanie President.

Son Elliott, who was responsible
for some of the family's most out-
rageous scandals, piled up $1,750,000
in salaries, commissions, and
“loans” during his father’s tenure.

Draws $25,000 a Year Salary

Soon after Mr. Roosevelt’s elec
tion, Elliott became *“consultant”
for the Aeronautical Chamber of
Commerce at a time when the in-
dustry was in hot water over post-
office contracts. Then he was $25,000
a year head of a radio chain at a
time when it needed approval from
the federal communications com-
mission. ;

The entire nation was outraged
when the story of Elliott’s $200,000
“loan,” obtained from John Hart-
ford, head of the Great Atlantic and
Pacific Tea company, came out.
Elliott got a chance to buy some
Texas radio stations and went hunt-
ing for the money.. Testimony be-
fore congress shows that thru the
intercession of former Rep. Sirovich
[D., N. Y.] Elliott was introduced
to Hartford.

Hartford testified Elliott called
the President and then handed the
telephone instrument over to him.
Hartford said the President de-
scribed Elliott’s radio station scheme
as a “fine thing,” and said he would
appreciate anything Hartford could
do for his son.

Hartford Is Reluctant

The testimony pictured Hartford
as a reluctant lender who put up
the $200,000 only because he was
afraid he would “incur the enmity "
of the President. Hartford testified
he told Elliott he was making the
loan only because the President
“ practically asked me to make it.”

Three years later Hartford wrote

" [Continued on following pagel

q




