
The World Newspaper 1968—1976

Fred St. Leger

World was founded in June 1932 as Bantu World by an ex-farmer, George Paver,
to tap the then unexploited black advertising market and "to mould native
opinion in the best interests of both white and black in South A f r i ca" . (1 ) .
The newspaper was banned 45 years later on 19 October 1977.

Economically, and to a considerable extent po l i t i ca l l y , the World and i t s
weekend counterpart from 1968, Weekend World, reflected - and at times in -
terpreted, many of the changes in black l i f e in southern Africa during those
years. Any analysis of i ts development and policy is therefore of consid-
erable relevance to any study of the mass media in Afr ica.

The World Printing and Publishing Company, which owned World at the time
i t was banned was, from 1962 a wholly-owned subsidiary of the Argus Company,
the largest newspaper monopoly in South Africa. Though staffed mainly by
blacks, World remained under white ownership and control throughout i t s
history. Until 1962, i t appeared as a weekly or bi-weekly and was printed
in various African languages as well as English. From 1962, however, i t
was re-vamped as a daily in English only, one of the few publications aimed
solely at an African audience in South Africa (2). With a readership of
679,000 in 1975, World was read by 7 per cent of the African population aged
16 and over (3). I t concentrated mainly on news in the Witwatersrand-Preto-
r ia region, the economic and pol i t ical heartland of the country. At the
time World was banned, i t was more widely-read and arguably more in f luent ia l
than almost al l other newspapers, black or white in South Afr ica.

Objectives

The purpose of this art ic le is to examine how World's performance changed
over the last two decades of i t s l i f e , part icularly between 1968 and 1976,
and to compare i t with the Rand DaiTy Mail's performance during the same
period. The Hail was chosen because i t was the most l iberal 'white' news-
paper - and the 'white' daily most read by Africans at the time. The
art ic le is based on a content analysis of World in 1959, 1968 and 1976 and
of Rand Daily Mail in 1968, with less complete data for World (1959) and
MaiT (1976).

27



Content Analysis

Content analysis reveals only one element of a communication medium's role
in society. Media policy, or for that matter, the effects of the medium on
i ts audience cannot really be analysed using this technique, Nevertheless,
content analysis can t e l l us much about the nature of a medium's role in a
community, in this case the role of World in the urban black communities
along the Reef.

The year 1960 may be taken as a symbolic watershed in the history of the
black press in South Africa. After Sharpeville, covert as well as overt
constraints on 'opposition' white and black publications were much more
severe than in the 1940's and 1950's. The 1960's represented a trough in
black journal ist ic as well as black pol i t ica l militancy in South Africa.
During this period, however, black newspaper circulations increased rapidly.
The Wold's circulation rose from 11,000 (4) in 1959 to 90,000 in 1968. By
1976, World's circulation equalled the Rand Daily Mail - 145,000 newspapers
sold mainly on the Reef.

Table 1 provides a general overview in terms of subject content of World
in 1968 and 1976 and of Rand Daily Mail in 1968. Table 2 makes some compar-
isons with Br i t ish newspapers:

Table 2:: Percentage of editorial space for different categories of subject matter for certain British and South
jffrican daily newspapers.

Categories 1 - 4

Category 6

Category 5

Category 7

Category 9

Category 10

South

World

|968

11

13

22

8

28

Af r i can

1976

17

7

3

16

24

23

Rand
Daily
FlaTT
TJ5S

29

3

6

15

18

20

British

Mirror Express Telegraph Times •

All July, 196S

16

16

9

20

5

12

17

16

7

35

8

9

36

3

3

15

19(a)

9

51

4

5

12

B(b)

8

(a) 30- i f 'Arts, including radio and television' is included.
(b) 14
Source for British data is Williams (1968^ p. 44)



Table 1: Contents of World, 1968 and 1976 and of Rand Daily Mail 1968

World

Editorial

Politics,
National

Politics,
International

Economics
Social Welfare
Social Problems
religion and mis
cellaneous news

'Social' general
and human int-
erest

Accidents, court
and crime

Sport
Editorials and
correspondence

Features

Photos, maps,
pictues, car-
toons.

Other editorial

1968
% %

Whole editorial

1976
% t

Whole editorial

Rand Daily Hail

% %
Whole editorial

Total editorial

2.8

1.7

0.0

3.7

3.7

7.1

12.1

3.4

4.5

16.7

0.2

4.8

3.1

0.0

6.6

6.6

12.8

21.6

6.1

8.1

30.0

0.4

55.9 100.0

5.1

1.0

0.8

3.4

1.5

3.4

7.5

1.0

11.5

12.1

0.0

10.8

2.2
1.8

7.2

3.2

7.2

15.8

2.2

24.1

25.5
0.0

47.3 100.0

1.3

2.5
5.9

2.3

2.4

1.0

5.9

1.4

7.1

8.4

1.8

40.0

3.3

6.2

14.8

5.7

6.2

2.5

14.8

3.0

17.8

21.0

4.5

100.0

ADVERTISING:

Display

Smalls

Grand Total

Total no. items
sampled

Average no. pages
per issue
sampled

World

1968

37

6

100

408

16

.7

.4

.0

.3

1976

49,

2.

100.

585

23.

.9

.6

.0

4

RDM

1968

48.1

11.9

100.0

607

28.4

Notes:

(a) The data are based on a sample of
25 issues in each case (24 fo r Rand
Daily H a i l ) .

(b) Sampling errors m i l i t a t e against
placing too much weight on small
dif ferences between f igu res .



1
These two tables give a crude but useful indication of the main areas which
interested World and i t s readers, of i t s position on a continum from ' l i gh t '
to 'serious' and of the major changes which occurred in i ts overall orient-
ation between 1968 and 1976. They help to set World in context and to lay
the base for a more detailed discussion of i ts editor ial policy.

'serious'The Times and Telegraph are p p
'popular'. The Rand Daily Hail is broadly comparab

t h t WTd i 1968

papers, Mirror and Express ' l i gh t ' or
y dly p b l e to the Telegraph. I t

is clear from Table 2 that WorTd in 1968 was a 'popular' paper in terms of
i t s news coverage - (categories 5 - 7). In 1976 i t had shifted s igni f ic -
antly, however, towards more serious news, although i t was not yet compar-
able to the Rand Daily Mail, Telegraph or Times.

World had also increased considerably in size and had become considerably
more pol i t ic ized and less sensational. These changes are i l lustrated much
better from front page leads ( i . e . the main ar t ic le on the newspaper's front
page) and from editor ia ls. Front page leads, which express a newspaper's
news values, generally have-much more impact on readers than do editorials
which are supposed to ref lect newspaper policy on broad p o l i t i c a l , social ,
economic and cultural issues (Table 3).

Table 3: Front page leads, World April - September 1959, 1968 and 1976, Rand Daily Mail, 1969 and 1 7 - 30.0.1976

South African internat politics
and race relations

Internatioal and foreign
polit ics ,

Other 'serious1 topics inci .
economics, education, e.tc.

'Light' topics including
human interesti crime, sport,
etc. and 'other'

Total

April-
Sept 1959

No

7

0

10

9

26

26.9

0.0

39.2

34.6

100.0

World

1968 •

No

30

7

13

204

254

11.8

2.8

5.1

80.3

100.0

1976

No

111(57)

50

19(7)

71

251

44.2(22.7

19.9 '

7.2(2.8)

28.4

100.0

Rand D

1968

No <•:

44

113

97

45

301

14.6

37.5

32.S

14.1 -

100.0

a i l y Mail

No

32

32

7

7

78

1976

41.0

41.0

9.0

9.0

100.0

Notes: (a) These figures represent as far as possible complete enumeration, not a sarnple.-
(b) Figures in brackets for World (1976), refer to leads directly or'indirectly

relating to the Soweto riots of 1976'. Under 'other serious' topics 7 leads
dealt with the proximate cause of the unrest, the Afrikaans language issue '
in African schools. •.

30



These figures underline the conclusions derived from Tables 1 and 2, to the
effect that World had become more 'serious' as well as more politicized (the
latter is true even if all the leads relating to the Soweto uprising are
deducted) between 1968 and 1976 and that the Mail was a more 'serious' news-
paper than World even in 1976. Although the 1959 figures are very small they
suggest, at least, that World had given more prominence to social problems
(there were in fact eight leads in this category) and other topics of inte-
rest to the concerned citizen in 1959 than in 1968. Although World's for-
eign affair's coverage had greatly increased by 1976, it was still less
than that of Rand Daily Mail - much of it focussed on Rhodesia, Angola and
other parts of southern Africa. There was hardly any front-page coverage
of anything butsub-Saharan Africa.

World editorials generally focussed on controversial issues of concern to
its readers; therefore, the distribution of editorial subjects is somewhat
different from that of front page leads (Table 4).

Table 4: Editorials in World and Rand Dailv

South African internal politics and race
relations

International and foreign politics

Economics: general
i labour

• EducatiorKgeneral
students, universities

r • — • —
Social problems, social welfare

Other 'serious' topics, e.g. religionscience, culture e.igion,
— • .

Sport

— .,
Police, court and crime

j Total

Hai 1

Apri
1959

No

16

1

1

"

;, 1
~"T

-

2

25

-Sept

%

64.0

4.0

4.0

4.0

' 16.0

-

-

8.0

j iOO.B

No

112

17

6
12

28
5

22

21

1
22

7

8

260

World

1968

%

42.9

6.5

2.7
4.6

10.7
1.9

3 5

1—— .—_

7.9
L-

8.5

2.7 i

3.1 '

100.0 i

1976

No

199(31)

40

4
14

19(11)-
3

20

3

7

6

8

61

12

1
4

5
0

6

2

1

?

...

>

.6(9.6)

.2

.2

.9(3.1)

.9

.9

.8

.5

Rand

I

No

149

112
-

32
26

17
24

18

48

7

3

i ;

Daily Mail

1968

33.8

25.4

7.3
5.9

3.9
5.4

4.1

10.1

1.8

0.7

1.1

\ai rert.entages do not necessarily add to 100 iiecau'-e of rounding.
(b) figures in brackets in the first row refer to editorials direct

1976 and are included in the first figure.
(c) Figures in brackets in row 4, Education, refer to the Afrikaans

issue in African

31



As one would expect, editorials in both newspapers are predominantly concer-
ned with politics, though again the Hail has relatively more on external
politics. Otherwise, the MaiJ lays greater stress on other 'serious' topics,
e.g. space travel or the papal encyclical on birth control, than does World.
In a newspaper known for its sacial conscience, however, the Rand Daily Mai I devotes
surprisingly fewer editorials to social problems, jjpjjjj in 1968 and to a
lesser extent in 1976 gave considerable attention to such topics as poor
train services and poor housing maintenance in Soweto.

Within the economics category, World's much greater interest in the problems
of labour is to be expected in a newspaper catering for a mainly working-
class audience which faced acute problems of low pay and of discrimination
in the workplace. The Mail tended to look at economics more from the point
of view of the businessman or the economist, although it was sometimes also
concerned with issues affecting workers, such as poor wages.

Political topics are considered in more detail in the following tables:

Table 5a

World
1968

Rand Daily
Mail 1968

World
1976

Rand
Mail

Daily
1.7.-30.9.76

General

Legal Segregation, including
urban areas legislation

Bantustan politics

Black leaders, parties

Guerrilla war, riots, security
police

Race attitudes/relations

Local Government

Other

Total, Internal

No.

25

16

25

0

0

11

25

10

112

%

19.4

12.4

19.4

0.0

0.0

8.5

19.4

7.8

86.8

No.

86

18

5

0

8(a)

7

8

17

149

33.0

6.9

1.9

0.0

3.1(a)

2.7

3:1

6.5

57.2

No.

76

29

21

6

33

6

6

22

199

%

31.7

12.2

8.8

2.5

13.8

2.5

2.5

9.2

83.3

No.

54

3

2

0

16

2

2

10

89

47.8

2.6

1.8

0.0

14.2

1.8

1.8

8.9

78.8

(a) * Note: this category includes the gueril la was in Rhodesia in 1968.

32



Table 5b

General

South Africa and the wider
world

Rhodesia and South African -
Rhodesian relations

Rest of Africa and South Africa's
relationship with i t

Total, Foreign/International

Total, po l i t ica l edi tor ia ls

Total, Al l editor ials

World
1968

No

6

0

2

9

17

129

261

%

4.7

0.0

1.6

7.0

13.2

100.0

Rand Dai1y
Mail 1968

No. %

. 46

18

34

14

112

261

441

17.6

6.9

13.0

5.4

42.9

100.0

World
1976

No. %

1

12

17

10

40

239

323

0.4

6.0

7.2

4.2

16.7

100.0

Rand Daily
Mail 1.7.-30.9.76

No. *

3

9

7

5

24

113

153

2.6

8.0

6.2

4.4

21.2

100.0

Table 5 shows that World'
ected to:

editorial comments on foreign politics were dir-

(1) South Africa's relationship to the wider world - mainly the United
Nations, Britain and the United States. Much of the editorial writing
on the 1976 Kissinger initiative on Rhodesia was included as it was
also concerned with South Africa.

(2) Events in Africa. Editorials were focussed almost entirely on neigh-
bouring countries in Southern Africa and Uganda under Idi Amin, which
got six editorials.

Rand Daily Mail, on the other hand, showed little interest in develop-
ments in the black states of Southern Africa but much in Rhodesia.

In general, the approach of the two newspapers was comparable: a broadly
liberal, anti-communist (but not hysterically so) and pro-Western stance,
though in relation to Africa World tended to sympathise more than did the
Mail with black nationalist political movements in Rhodesia and elsewhere.

World's 1976 editorials were considerably more militant than those of 1968.
Often right of the Mail in 1968, World tended to be on the left in 1976:
for example, the MaTTTupported the Turnhalle in South West Africa/Namibia
while the World rejected it.

Shifts in news content and tone in the World can more readily be traced in
topics relating to internal politics rather than foreign affairs.

33



World in 1959 gave much attention in its news columns, feature articles and
editorials to African political movements, especially the African National
Congress and the Africanist movement. While it did not set out a specific
political agenda editorially it did indicate general sympathy for the
Africanists - whereas its weekly contemporary Post supported Congress. In
addition to fairly vigorous attacks on apartheid - for example the 'fantasy'
of the Bantustans - World criticised various social abuses such as homeless-
ness (of those evicted from Sophiatown - a former black area allocated to
whites), prison conditions and farm labour. Articles on the plight of farm
labourers, for example, gave rise to a particularly poignant account of a
man whose fingers had rotted through being forced to dig potatoes on a white
farm, after arrest on a pass law offence.

In 1968 World was much less outspoken editorially than in 1959 and the patt-
ern of its editorial concerns had changed. To a considerable extent, edit-
orials dealt with subsidiary aspects of the political system - in particular,
politics in the Bantustans (especially Transkei) and local government which
meant the new Urban Bantu Councils. World's concern with these topics,
however, was linked to the theme 'we do not agree with apartheid but we must
use the institutions it sets up to forward our development'. Hence World
urged its readers to vote in Soweto Urban Bantu Council and Transkei elec-
tions of 1968.

Several 'general' editorials dealt with the denials of political rights to
urban Africans as well as with broad attacks on the policy of apartheid.
Social criticism in 1968 focussed not on social conditions as in 1959 but
on injustices under urban areas legislation - especially the denial of home
ownership to urban Africans (a point which particularly affected the 'elite'
group to which many black journalists belonged) and police abuses. Social
criticism (though only a partial count of 'critical' articles was done)
seemed to be both less frequent and much less pointed in 1968 than in 1959.

By 1976 World's editorial concern had switched from what may be seen as the.
peripheral to the central issues of South African politics, and from co-
operation to uncompronising rejection of the institutions of apartheid.

Many editorials, of course, related directly to the Soweto uprising of 1976-
such as a call for the release of 'students' arrested during the riots or
citicism of police brutality. No less than 10 editorials castigated attacks
on press freedom through threats to and arrests of black journalists cover-
ing the riots. The disturbances were also used as a text in calling for
major political changes. Social criticism was focussed largely but by no
means exclusively on police behaviour in relation to the riots - for example,
the shooting of a Soweto businessman at the funeral of a rioter shot by the
police.

World gave considerable news and feature coverage as well as editorial com-
ment to the revival of anti-apartheid African political groups. It suppor-
ted the Black Consciousness movement and the Soweto Committee of Ten. (The
first meeting was in World offices).

World also sought to advise the boycotting students in a 'moderate' direc-
tron. It provided a forum for the debate between Black Consciousness and
the position exemplified by Buthelezi. But the impression, though difficult
to quantify, is that World was rather less free or definite in its comments
on black political movements in 1976 than in 1959 - perhaps because the
situation itself was less clearcut and certainly more dangerous.

34



The main difference between the subjects of po l i t ica l edi tor ia ls in Rand
Daily Mail and World was the former's relative neglect of the detailed
application of apartheid and, within the 'other' category, i t s concern with
a range of 'white' pol i t ica l topics such as parliamentary or municipal
elections which were not dealt with by World. The difference between the
two papers narrowed in the second half of 1976, as the r io ts "served wonder-
fu l ly to concentrate the minds" of leader writers on both newspapers (5).

World's pol i t ical editorials in 1968 for the most part lacked vigour and
conviction (except, perhaps, for three individual edi tor ia ls on urban home
ownership, salary discrimination between black and white doctors and examin-
ation results in African schools). Arguments tended to be phrased in per-
suasive rather than conflictual terms, or in terms of communication rather
than confrontation of opposed interests. Thus the editor "appealed" for
but did not "demand" a po l i t ica l voice for urban Africans. By 1976 the
phraseology was far more direct , the metaphors of conf l ic t and disaster much
more frequent and attacks more often personalized. The Government was, for
example, l iving in a dream world i f i t thought that blacks did not hate
whites. Blacks, in another ed i to r ia l , were swimming in the gutters of frus-
trat ion and anger. Nevertheless, World was s t i l l surprisingly concil iatory
in many of i ts edi tor ia ls. Mr Vorster was urged to show courage in standing
firm against the verkramptes in his party, for example, and the language used
was not emotive.

The consensus theme which underly much of 1968 editor ial wr i t ing was s t i l l
present to some extent in 1976 as in colourful exhortation to catch "the
Brotherhood Bus". This last edi tor ia l well sums up Mr Qoboza's overall a t t -
itude. The difference in tone from 1968 can be i l lus t ra ted from the t i t l e
of a leader page ar t ic le by the editor ('Percy's Pitch') - " I w i l l not be
an Uncle Tom". His teenage daughter had asked him to explain why the police
had had to defend themselves against a 10-year-old chi ld by shooting him.

Comparison between Rand Daily Hail and World editor ials also provides i l lum-
inating examples of differences in po l i t ica l style as well as differences
in assumptions and outlooks between the two papers. Hail ed i tor ia ls - as
well as i ts features and news stories - not only employ a r icher vocabulary
but are more complex in the structure of their argument. They also demon-
strate a greater sk i l l in the use of l i terary devices such as metaphor, con-
trast or verbal rhythm to stimulate interest and emotion. At the same time,
Mail writ ing tends to be more factual and detailed and to place the subject
of i t s editorial - whether, for example, a commentary on the Prime Minister's
speech to a party congress (15.9.75, problems at Fort Hare University
(6.10.68) or the forced removal of blacks (29.1.68) in a well realised setting.
68). Although World editorials on the same subjects cannot be quoted, in
each case they contain far less detailed background information and usually
less vivid imagery. World editorials tend to be straighforward statements
or generalised exhortations, often couched in moral terms. The second, and
more important, way in which the Hail dif fers from World was in the underly-
ing values which inform and shape the style and the type of arguments used.
The Hail appealed to expediency - including economic expediency - or prud-
ence, generally the enlightened self- interest of the whites, rather than to
abstract moral principles. The World rarely used these arguments except in
reference to race confl ict . While World would condemn low African wages
as unjust, for example, the Mai 1 would also argue that higher black wages
would benefit the economy as a whole by increasing the size of the internal
market.

35



Conclusion

In effect, the Hail emphasised consensus - shared interests of,black and
white in South "ATrTca. Its response to a shooting incident at a funeral in
Soweto: "some police are dangerously gambling with South Africa's peace and
security". World insisted on justice for Africans which embodied a concern
for blacks potentially (though rarely explicitly) in conflict with white
interests and needs.

The Hail also spoke with an air of authority that was missing in World -
the '"armchair statesmen" style (6) whichtends to identify the reader with
a "superior power of insight" to those being criticized. World spoke much
less hesitantly in 1976 than in 1968, but in neither case achieved the
same weighty sonorous tone as the Hail•

The Hail's marshalling of evidence and the structure of logical argument in
its editorials, the underlying assumption of its status as a major national
even world - newspaper, and its support of the white establishment, even
though it was opposed to the Government, were all reflected in its percep-
tion of the role it had in recording and interpreting events and issues in
South Africa.

Thus the Rand Daily Hail, in terms of social criticism, put viewpoints sym-
pathetic to blacks more strongly and effectively than World did, but the
gap between the two newspapers was much less in-1976 than in 1968. As for-
mer editor Raymond Louw put it frankly in 1977 to the writer, the Hail was
essentially a "white-oriented" newspaper which did not and could not express
the black voice in the same way as did World - even when that voice came
through hesitantly and timidly as in 1955: Nor could either paper succeea
in speaking effectively to - let alone for - both white and black in boutn
Africa.

NOTES AND-REFERENCES

1 Friedgut, J. 1949: "The Non-European Press", in Hellman, E. (ed.):
'• Handbook of Race Relations in South Africa. Oxford University Press,

London, Chapter XX.

2 Switzer, L. 1979: The Black Press in South Afrira and Lesotho-.• 183

1976. G.K. Hall, Boston.

3. Harket Research Africa. 1975: National Readership Survey, Johannesburg.

4. This figure is disputed.- it may have been some 20 000.

5 cf. Whitehead, H. 1976: "The Black Gatekeepers". Unpublished B.A.
(Hons.) dissertation, Department of Journalism, Rhodes University,
Grahamstown. The treatment of the disturbances by the two paP?r='
interesting subject in itself, is beyond the scope of this article.

6. Hartin, G. 1967: "Public Voices", in Hoggart, R. (ed.): YourjHJB^
Paper, University of London Press, London.

7. Williams, R. 1968: Communications. (Revised edisiton), Harmondswor
Penguin

36



Other References Consulted:

Mowlana, H. and Robonson, A. 1976: "Ethnic Mobilization and Communication
Theory", in Said, A. and Simmons, C : Ethnicity in International Context,
Transaction Books, New Jersey.

Myrdal, G. 1944: An American Dilemma: the Negro Problem and Modern Democ-
racy, Harper, New York.

Potter, E. 1974: The Press as Opposition in South Africa, 1948-1970, Chatto
and Hindus, London.

Smith, A.C.H., Immirzi, E. and Blakwell, T. 1975: Paper Voices, Constable,
London.

St. Leger, F.Y. 1975: "The African Press in South Africa". Unpublished Ph.D
Thesis, Rhodes University, Grahamstown.

St. Leger, F.Y. 1978: "The Mass Media and Minority Cultures", in Alckock, A.,
Taylor, B. and Welton, J. : The Future of Cultural Minorities, MacMillan,
London.

Media, Politics and Culture
Edited by Carl Gardner
Published by MacMillan,
1979. 197pp
Price: Approx R9.55

What part do the mass media play in the formation of ideology? In what way
can ideology be challenged by socialist cultural practice and what is the
place of such oppositional cultural production in the struggle for socialism?
These are the sort of questions which are increasingly asked by socialists and
feminists and it is to these questions that the contributors to this
collection address themselves.

For the first time an overview of the various strategies for socialist trans-
formation of the media have been brought together in one volume - those
dealing with alternative forms of cultural practice, those advocating
workers' control and management of the existing media, and those taking their
inspiration from the semiologists and their tactic of 'the subversion of codes'.

In addition, the latter half of the book involves a substantial discussion of
the vexed question of democracy and the control of the media in a post-
capitalist society. Very few of the contributors are academics, being mostly
practitioners and writers in and around the fields of cultural production and
the media.

The book consists of 14 chapters, Some of these are "The Growth and Role of the
Mass Media" by Raymond Williams; "Education and Television: Theory and Practice";
"Pop Music: Mobiliser or Opiate?"; "The Struggle for Song"; "Political Theatre
and the Working Class"; "Class Strategies for a New Cinema"; "British Film
Culture"; "Their Papers and Ours"; "Sexism and the Media"; "The Mass Media
and Racism"; "'Press Freedom': a Socialist Strategy"; "Workers Control and
the Media"; "Culture, the Media and Workers' Democracy" and "Mass Media
after Capitalism: towards a Proletarian Culture?".

This book is part of the MacMillan Culture and Communication Series

Taken from the flyleaf



22/4

Television:

Art Television; TV series and soaps; Documen-
tary Producers and the US Networks

Maeve — interview with Pat Murphy; Eisenstein
and Reich on the orgasm;
Cumulative Index 1971-1981

22/3

UK Film Legislation — interview with Sir
Harold Wilson

MARY KELLY Modernist Criticism; PAUL
W1LLEMEN Inner Speech; Michael' Snow's
Presents; Equality in the ACTT

22/2

Political Documentary — Desert Victory, Union
Maids, Harlan County — USAy Sigmuhd
Freud's Dora Psychoanalysis and Comedy

Single copies £2.50 (US $7) plus 50p (S1) P&P
from SEFT Ltd, 29 Old Compton St. London
Wl

38


